Wpływ promieni słonecznych

Wiele z nas kocha lato, słońce, plażę i kąpiele w morzu. Wakacyjny czas jest jak najbardziej sprzyjający do tego typu relaksu. Nie mniej jednak nie wolno nam zapominać o szkodliwym działaniu promieni słonecznych. Przede wszystkim może dojść do uszkodzenia naskórka. Wszelkie stany zapalne, rogowacenie, poparzenia są oznaką nie uwagi oraz nie stosowania środków ochronnych zapewniających bezpieczeństwo podczas opalania. Zmiany skórne mogą doprowadzić do zmiany genotypu. W rezultacie możemy dostać raka skóry. Co zrobić by nasza skóra była pięknie opalona a my bezpieczni? Po pierwsze stosować kremy w filtrami ochronnymi. W zależności od miejsca, do którego się wybieramy, dostosowujemy wysokość faktora ochronnego. Szczególną uwagę zwracamy na dzieci, których skóra jest bardzo delikatna i skłonna do podrażnień. Skórę smarujemy stosunkowo wcześniej przed wyjściem na słońce.


Ważne jest także o powtarzaniu czynności po wyjściu z wody, nawet wtedy, gdy producent zawarł informację o właściwości wodoodpornych. Balsam do opalania nie zawsze się wchłonie na tyle, by nas ochronić. Po drugie dozować czas na słońcu. Warto wystrzegać się leżenia „plackiem” na słońcu. Czas spędzony na plaży można urozmaicić pływaniem czy spacerami. Warto także zaopatrzyć się w parasol, który zapewni dodatkową ochronę. Po trzecie należy pamiętać o okryciu głowy. Całodzienne przebywanie na słońcu może grozić udarem, a to niestety łączy się z pobytem na pogotowiu lub nawet w szpitalu. Słońce jest dla nas uciechą, należy korzystać z jego łask z umiarem.

Czytaj dalej

Masaż sposobem na odprężenie

Kto z nas po ciężkim dniu pracy nie marzy o chwili relaksu? Masaż jest idealnym rozwiązaniem. Nie trzeba nawet ruszać się z ciepłego domu by odczuć odprężenie, wystarczy znaleźć ochotnika, który wykona masaż. Gdy już go znajdziemy, wystarczy położyć się wygodnie na płaskiej, równej powierzchni i pozwolić mięśniom na odprężenie. Masaż domowy wykonać może nawet dziecko, pod warunkiem że jest lekkie. Przy małym obciążeniu możemy pozwolić na to by nasza pociecha swoimi stópkami rozmasowała zmęczone i bolące plecy. Pamiętać należy o swoim bezpieczeństwie by nie doszło do uszkodzeń kręgosłupa lub poszczególnych kręgów. Taka rozważna zabawa z dzieckiem może być bardzo skuteczna. Jeśli masaż wykonuje silniejszy domownik warto uprzednio wsmarować w skórę olejek. Pozwoli on na utrzymanie płynności ruchów, a pocieranie nie będzie bolesne. Taki domowy masaż możemy wykonać w każdej chwili na całym ciele.


Gdy pracujemy w pozycji stojącej niezwykle przyjemny jest stymulujący masaż stóp. W przypadku, gdy chcemy wybrać się do specjalisty przed nami stanie wybór, jaki masaż wybrać. Do wyboru mamy masaż klasyczny (którego głównym celem jest zmniejszenie napięcia w mięśniach), wyszczuplający (ma na celu zredukowanie nagromadzonej tkanki tłuszczowej, pozbycie się cellulitu, przez co skóra staje się widocznie gładsza), relaksacyjny (polega na rozmasowaniu mięśni i pozbycia się uczucia ciężkości), aromaterapeutyczny (podstawą jest wykorzystanie bodźców zapachowych oraz słuchowych, te elementy w połączeniu dają bardzo zadowalający efekt), hydromasaż (jego podstawą jest masaż za pomocą wody, wspomaga układ krwionośny, odpędza zmęczenie i stres).

Czytaj dalej

Gdy męczy biegunka

Każda z nas czuje się mało komfortowa gdy coś nam dolega. Bez wątpienia ból bez znaczenia brzucha, zęba, uszkodzonego kolana nie jest przyjemny. Jedną z najmniej przyjemnych rzeczy jaka może nas spotkać jest męcząca biegunka. Jak sobie z nią radzić? Jeśli jesteśmy akurat w domu możemy wypróbować kilka prostych sposobów na pozbycie się jej. Jako małe dzieci, często rodzice w takich chwilach podawali nam jagody albo czekoladę. Mają one bowiem naturalne składniki zapobiegające nadmiernemu wypróżnianiu się. Warto wspomagać się herbatami ziołowymi z mięty, imbiru, melisy, rumianku, tymianku. Ziołowy napar na pewno zadziała przeciwbólowo oraz rozkurczowo. Dodatkowo melisa powinna ukoić nerwy. Przy biegunce należy pamiętać o tym, by się nie odwodnić. Należy pić małymi łyczkami wodę, najlepiej nie gazowaną, by nie doprowadzić do nagromadzenia gazu w jelitach.


Aby zachować w normie poziom cukru można do wody dodać łyżkę miodu. Gdy przy biegunce nie towarzyszy nam odruch wymiotny warto coś zjeść by nie stracić zupełnie sił. Odpowiedni jest ryż, ponieważ jest lekkostrawny. Jest on dobrze przyswajalny przez organizm, szybko i łatwo zostanie strawiony. Chcąc szybko wrócić do zdrowia należy także udać się do apteki. Farmaceuta na pewno zaproponuje coś, co szybko i skutecznie zadziała. Odpowiedni będzie węgiel leczniczy, jak również inne tabletki, które zapobiegną dalszemu rozwojowi złego stanu zdrowia. Jeśli to nie pomoże należy skonsultować się z lekarzem. Częste biegunki są przyczyną nieprawidłowej pracy jelit.

Czytaj dalej

Jak zadbać o zdrowy uśmiech

Stan naszych zębów zależy w głównej mierze od tego, jak o nie dbamy. Aby nasz uśmiech był zawsze zniewalający nie obejdzie się bez wizyty u dentysty. Zabiegi dentystyczne poprawią kondycję naszego uzębienia. Dzięki czyszczeniu, wstawianiu plomba światłoutwardzalnych, piaskowaniu, prostowaniu, wybielaniu nasze zęby będą gładkie, równe, białe i zdrowe. Wizyta u dentysty do najtańszych nie należy, nie mniej wypadało by chociaż raz w roku stawić się na kontrolę uzębienia i jamy ustnej. Dzięki temu wyeliminujemy zagrożenie jakie niesie ze sobą rozwój zarazków i bakterii, próchnicę. Aby utrzymać porządny stan zębów należy pamiętać o częstym szczotkowaniu. Jeśli pracujemy w domu, nie ma problemu. Po każdym posiłku myjemy zęby. W pracy ciężko czasami oderwać się od zajęć i skierować się do łazienki w celu wyczyszczenia po posiłku zębów. Wystarczy mieć zawsze pod ręką gumy do żucia.


Wyróżnić możemy gamę produktów do pielęgnacji jamy ustnej, które pomagają w utrzymaniu świeżego oddechu oraz zdrowych zębów. Prócz wszelkiego rodzaju past do zębów możemy zaopatrzyć się w płyn do płukania zębów oraz nić dentystyczną. Przy wyborze pasty, płynu i przede wszystkim szczoteczki musimy wziąć pod uwagę nadwrażliwość oraz stan dziąseł. Jeśli są delikatne i wrażliwe powinniśmy używać szczoteczki o miękkim włosiu aby dziąsła podczas szczotkowania nie krwawiły. Pasta także jest istotna – jeśli mamy jakieś schorzenia typu paradontoza, próchnica, nadwrażliwość na ciepłe i zimne posiłki oraz napoje powinniśmy to uwzględnić przy wyborze specjalistycznych specyfików.

Czytaj dalej

Zielone warzywa

Natura obdarza nas bogactwem swych plonów stworzonych przez słońce, wodę i ziemię. W sklepach półki uginają się pod naporem ciężarów najróżniejszych warzyw i owoców. To one właśnie są świetnym źródłem witamin i minerałów, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Szeroką gamę warzyw stanowią warzywa zielone. Najlepsze oczywiście są świeże, lecz w okresie zimowym nie należy stronić od warzyw mrożonych. One również dostarczą nam tego, co w nich najlepsze. Warzywa zielone dzielą się na kilka podstawowych grup: liściaste, strąkowe, krzyżowe, pestkowate. Do liściastych zaliczyć można oczywiście szpinak, jarmuż, pory, natkę pietruszki (bogatą w witaminę C), seler naciowy, różnego rodzaju sałaty.


Do strąkowych: fasolkę, bób, groszek. Grupę krzyżową tworzą warzywa tzw. kapustowate. Należą do niej: kapusta, brokuł, brukselka, rzeżucha. Do pestkowatych zaliczamy ogórek, paprykę, oliwki. Warzywa zielone są bogatym źródłem witaminy A, C, E oraz K. Mają działanie przeciwzapalne i przeciwgrzybiczne. Zawierają także witaminy z grupy B (w tym ważny dla naszego zdrowia kwas foliowy), magnez, potas, żelazo, fosfor, sód. Są także doskonałym źródłem błonnika, a zawarty w warzywach chlorofil oczyszcza organizmy, przede wszystkim jelita oraz krew. Z tych warzyw można przyrządzić pyszne dania lub dodatki. Można się nimi cieszyć w postaci surowej lub gotowanej. Najlepszym sposobem gotowania warzyw jest gotowanie na parze. Dzięki temu nie wypłukujemy wodą cennych składników odżywczych.

Czytaj dalej
Strona 1 z 41234