Wpływ błonnika na zdrowie

Skontaktuj się z nami

Z różnych źródeł informacji dowiedzieć się możemy o korzystnych lub negatywnych skutkach spożywania różnych pokarmów. Wiemy, że należy ograniczać cukry oraz tłuszcze. Ale co z błonnikiem? Błonnik przede wszystkim wspomaga prawidłową pracę jelit. Dzięki niemu nie będą nas męczyć zaparcia, będziemy czuć się lekko, po prostu dobrze. Błonnik zmniejsza również zapotrzebowanie na cukry, dzięki czemu mamy kontrolę nad zbędną ilością kalorii. Gdy męczy nas chęć na słodki przysmak lepiej spożyć ciastko wielozbożowe, z pestkami nasion i suszonymi owocami. Błonnik także obniża ciśnienie krwi. Głównym jego źródłem są produkty z pełnego zboża czyli wszelkie otręby, płatki owsiane, siemię lniane, pieczywo wieloziarniste. Ważnym źródłem błonnika są także świeże warzywa i owoce. Ważne jest aby nie nadużywać błonnika – każdy sposób żywienia powinien opierać się na rozwadze i umiarkowaniu.


Błonnik pod wpływem kwasów żołądkowych pęcznieje, zwiększając kilkakrotnie swoją objętość. Dlatego powinniśmy go dawkować z umiarem. Przekąski błonnikowe zdają egzamin, gdy mamy napady głodu. W prawidłowy sposób, w niewielkich porcjach możemy spożywać i czuć się dobrze. Często powinniśmy sięgać po nasiona roślin oraz suszone owoce. Błonnik także zmniejsza wchłanianie tłuszczów, pod warunkiem że jest w formie nierozpuszczalnej. Dzięki tej właściwości usprawni pracę naszych jelit, odciążając jelito grube. Błonnik bardzo lubi wchłaniać wodę, jeśli zatem stosujemy preparaty z zawartością błonnika musimy dbać o wysoki poziom nawodnienia organizmu.